Saturday, July 12, 2008

جنگ زباني بر سر زبان

جمهوري‌خواهان خشم خود از اظهارات اخير باراك اوباما را پنهان نمي‌كنند. نامزد دموكرات‌ها در انتخابات امسال اين هفته در جلسه‌اي در جورجيا گفت آمريكايي‌ها بايد از اوپايي‌ها بياموزند و مانند آنها به چند زبان تكلم كنند. اوپايي‌ها معمولا قابليت تكلم به چند زبان را دارند در حالي كه آمريكايي‌ها در اين زمينه نقص جدي دارند. اوباما در پاسخ به خنده حضار گفت:" مي‌دانيد ، واقعا خجالت‌آور است وقتي‌ اروپايي‌ها به آمريكا سفر مي‌كنند انگليسي صحبت مي‌كنند، فرانسه صحبت مي‌كنند، آلماني‌ صحبت مي‌كنند و وقتي ما به اروپا سفر مي‌كنيم همه آنچه مي‌دانيم به « مقسي بوكو» محدود مي‌شود."

اوباما كه خود از پس حرف زدن به زبان فرانسوي بر نمي‌آيد و خود را در دسته يك زبانه‌ها طبقه‌بندي مي‌كند- اگرچه معروف است كه او اسپانيولي و باهاسايي ، زبان كشور اندونزي، را مي‌فهمد و صحبت مي‌كند- تاكيد كرد: البته مهاجران بايد انگليسي را بياموزند اما منتقدان او در حزب جمهوري‌خواه فرصت را از دست ندادند .

ويكلي استاندارد از نشريات دست راستي و نزديك به نئو محافظه‌كاران تحت مقاله‌اي با عنوان " نگاه متفخرانه اوباما" اين سوال را مطرح كرده است كه" آيا او از مهاجراني كه قادر به انگليسي صحبت كردن نيستند شرمسار است؟"

رودي جولياني ، شهردار سابق و از نامزدان حزب جمهوري‌خواه كه بعدا از جان مك‌كين پشيباني‌ كرد،‌ در واكنش به اظهارات سناتور اوباما گفت:‌" واقعيت اين است كه آمريكا كشوري است كه بايد انگليسي صحبت كند." وي ادامه داد :"‌جان مك‌كين كسي است كه مي‌خواهد آمريكا، آمريكا بماند."

" من افتخار مي‌كنم كه مي‌توانم بگويم بيشتر از «مقسي بوكو» گفتن فرانسه صحبت مي‌كنم." ميت رامني ديگر نامزد پيشين حزب‌ جمهوري‌خواه كه رقابت سختي با سناتور مك‌كين داشت اما اكنون از مدافعان سرسخت جان مك‌كين به شمار مي‌آيد در واكنش به اظهارات باراك اوباما گفت.

واشنگتن‌پست پيشتر گزارش داده بود رامني در سال 2005 در جلسه‌اي در نيو همشاير پس از ملاقات يك فرانسوي زبان بدون معطلي فرانسه صحبت كرده است. رامني كه مدتي را در پاريس گذارنده علاوه بر انگليسي فرانسوي نيز صحبت مي‌كند.

يك ضرب‌المثل فرانسوي مي‌گويد : ‌ “Plus ca change, plus c’est la meme chose.”يعني هر چه سياستمداران بيشتر به دنبال حرف‌هاي نو باشند به همان مقدار تكراري به نظر مي‌آيند."

اين اولين بار است مسئله دانستن زبان به صورت جدي در مبارزات انتخاباتي مطرح مي‌شود، بايد منتظر ماند و ديد نتيجه اين درگيري زباني بر سر زبان كدام نامزد را در نظر سنجي‌ها جلو مي‌اندازد.

برگرفته از گزارش مايكل پاول از نيويورك‌تايمز

No comments: