Friday, July 18, 2008

ديدگاه دو نامزد در قبال مسئله هسته‌اي ايران

درآستانه مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه پنج به علاوه يك ، همزمان با توجه افكار عمومي به اين مسئله نامزد‌هاي انتخابات آمريكا نيز در اين باره به موضع‌گيري پرداختند و تلاش كردند با ارائه نظرات خود، نظرات ديگري را ناكارآمد جلوه دهند.

باراک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ضمن اظهار نظر در اين باره گفت: آمریکا باید حضوری تمام و کمال در مذاکرات هسته ای با ایران داشته باشد و معیار سنجش این تلاش ها تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران است.

اوباما و گروهی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات از جمله هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، سناتور جوزف بایدن، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، و سناتور چارلز هیگل، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی، از هفته گذشته ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، را برای شرکت در دور بعدی گفتگوهای هسته ای با تهران تحت فشار گذاشته بودند، و از خبر حضور برنز در گفتگوهای ژنو استقبال کرده اند. برنز در اين دور مذاكرات به عنوان ناظر شركت مي‌كند و در آن نقشي ندارد.

جان مک کين ،ديگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، كه همواره طرفدار موضع سرسختانه‌تر دربرابر ايران بوده است دیروز در اين ‌باره گفت تحریم های سنگین می‌تواند به تغییر رفتار ایران منجر شود. مک‌کین همچنين از عدم همراهی روسیه بشدت انتقاد کرد.

دو نگاه نسبت به روسيه

در واكنشي ديگر باراک اوباما با تقدیر از نقش متحدان اروپایی آمریکا در مذاکرات هسته ای با تهران تاکید کرد ما باید شریکی تمام عیار در این راه باشیم. اوباما گفت همکاری واشنگتن و مسکو بر سر توافقنامه منع آزمایش های هسته ای و جلوگیری از توسعه موشک های بالستیک و میان برد این قراردادها را به امری جهانی بدل می‌کند و در مقابله با جمهوری اسلامی، آمریکا از اعتبار و قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود. در ديگر سو مک‌کین که از منتقدان سرسخت سیاست های روسیه در مخالفت با وضع تحریم های سنگین به منظورآن چه او توقف جاه‌طلبی های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی مي‌خواند است، دیروز از ادامه این سیاست‌ها ابراز تاسف کرد اما، تاکید کرد در پایان راه آمریکا اجازه نخواهد داد یک هولوکاست دیگر تکرار شود.

طرح مذاكره ، همچنان جنجال‌ساز

اوباما که در آستانه سفر به اسرائیل از سوی گروهی برای طرح فکر مذاکره با جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار دارد گفت مذاکره با تهران، اگر به پیشبرد منافع آمریکا بیانجامد، ملاقات او با رهبر مقتضی ایران را در زمان و مکان مورد نظر او در بر خواهد داشت. اوباما گفت ما دیپلماسی بدون توهم را در قبال ایران دنبال می کنیم و انتخابی روشن در برابرحكومت ايران می گذاریم؛ اگر به غنی سازی اورانیوم، حمایت از تروریسم، و تهدید اسرائیل، پایان دادند مشوق های بسیار مهمی نصیبشان خواهد شد؛ اگر سرباز زنند فشارها از جمله تحریم های سنگین تر یکجانبه و چندجانبه در شورای امنیت و خارج از شورای امنیت را افزایش می دهیم.

وي همچنين با اشاره به هفتصد میلیون دلار واردات نفت روزانه آمریکا از کشورهای بی ثبات یا طرف تخاصم آمریکا می گوید این بودجه هزینه بمب گذاری های تروریستی از بغداد تا بیروت و مدارس آموزش افراط گرایی از کراچی تا خارطوم می شود و اهرم قدرت را از آمریکا به سوی دیکتاتورها منتقل می کند.

برگرفته از گزارش VOA

No comments: