Sunday, May 11, 2008

انتخابات مقدماتي در آمريكا

دو حزب اصلي نظام سياسي ايالات متحده براي انتخاب كانديداي حزب درانتخابات اولين سه‌شنبه ماه نوامبر چاره‌اي جز رجوع به صندوق راي ندارند، بنابراين كانديداهاي كه مدعي‌اند مي‌توانند نماينده حزب در انتخابات عمومي باشند در ابتدا به محك راي گذاشته مي‌شوند و هرآنكه بيشترين نماينده را در كنوانسيون حزب كسب كند، حمايت حزب را در رقابت براي سكونت در كاخ سفيد به دست مي‌آورد.

هر ايالت بسته به جمعيت‌اش از تعدادي نماينده يا Delegate در كنوانسيون حزب برخوردار است و كانديدايي كه برنده انتخابات مقدماتي در آن ايالت باشد حمايت اين نمايندگان را كسب مي كند. تعداد نمايندگان هر ايالت در دو حزب متفاوت است.

فرق جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها

نحوه تقسيم نمايندگان حزبي ميان كانديداها در حزب جمهوري‌خواه و دموكرات نيز متفاوت است. حزب جمهوري‌خواه از شيوه‌اي كه ايالات متحده در انتخابات نوامبر پيروي مي‌كن winner takes all تبعيت مي‌كند به اين مفهوم كه نماينده‌اي كه بيشترين آرا آن ايالت را به خود اختصاص مي‌دهد و يا به ديگر معني انتخابات مقدماتي در يك ايالت را مي‌برد از حمايت همه نمايندگان آن ايالت در كنوانسيون حزب برخوردار مي‌شود. اما در حزب دموكرات ، اين شيوه متاثر از ايدئولوژي حزب متفاوت است و هر كانديدا به ميزان راي‌ كه كسب كرده نماينده در كنوانسيون حزب كسب مي‌كند.
يك مثال
به عنوان مثال جان مك‌كين ، ميت رامني و مايك هاكبي در انتخابات مقدماتي ايالت فلوريدا در حزب جمهوري‌خواه با هم رقابت مي‌كنند، مك‌كين 40 درصد آرا، رامني 35 درصد و هاكبي 25 درصد آرا را كسب مي‌كند، اگر فلوريدا 100 نما ينده حزبي داشته باشد، براي انتخاب نامزد رياست جمهوري در كنوانسيون اين حزب هر صد نماينده از مك‌كين حمايت مي‌كنند. اما فرض كنيد در حزب دموكرات هيلاري كلينتون، باراك اوباما و جان ادواردز با هم رقابت مي‌كنند و هر يك به ترتيب 40 درصد 35 درصد و 25 درصد آرا را به خود اختصاص مي‌دهند. اگر اين ايالت 100 نماينده حزبي در كنوانسيون حزب دموكرات داشته باشد سهم اين سه كانديدا به ترتيب 35،40 و 25 نماينده از مجموع 100 نماينده در كنوانسيون حزب است.

سبك و سياق انتخابات مقدماتي نيز از يك ايالت به ايالت ديگر متفاوت است . به عنوان مثال در ايالتي نظير نيوهمشاير يا پنسلوانيا انتخابات به شيوه صندوق راي برقرار است در حالي كه در ايالاتي نظير آيوا و وايومينگ شوراي مشورتي caucus متشكل از اعضاي حزب پس از تبادل نظر در مورد نامزدها يكي از آنان را انتخاب مي‌كنند. اجازه دهيد تشريح و بررسي اين دو روش انتخاب مقدماتي و نيز مدل‌هاي باز نيمه‌باز و بسته انتخابات مقدماتي به شيوه صندوق راي را به فرصت ديگري موكول كنم.

No comments: