Friday, May 16, 2008

حمايت از اوباما در بهترين موقع


درست مثل ورق‌بازي است، بايد از بهترين كارت‌هايتان در بهترين زمان استفاده كنيد. اين را پيتر هارت، يك متخصص نظرسنجي در حزب دموكرات، مي‌گويد.

اين همان كاري كه باراك اوباما سناتور 46 ساله ايالت الينوي ظرف دو ماه گذشته و به ويژه در روزهاي اخير خوب از پس از برآمده است. به نظر مي‌آيد كم تجربگي او در عالم سياست بر قابليت‌اش براي مديريت يك مبارزه انتخاباتي جانانه تاثيري نداشته است. هرچند بيل برتن از ستاد انتخاباتي اوباما توضيحي در اين باره نمي‌دهد و فقط مي‌گويد:"هروقت كسي به ما اعلام كند قصد حمايت از سناتور اوباما را دارد، ما آن را اعلام مي‌كنيم." بسياري از كارشناسان معتقد اند اين زمان‌بندي بيشتر محصول طرح قبلي است تا اقبال محض.

ستاد انتخاباتي اوباما هر گاه كه كلينتون برنده انتخابات مقدماتي يك ايالت شده و يا حمايت شخصيت با نفوذي را ازآن خود كرده است،‌ با اعلام حمايت يكي از ابرنمايندگان حزب در كنوانسيون حزب دموكرات، پيروزي خانم كلينتون را كم‌رنگ كرده و از آن مهمتر اجازه مانورمشاوران ستاد انتخاباتي او در رسانه‌ها را نداده است. به اين ترتيب تقريبا هر بار سناتور كلينتون خواسته با استفاده از پشتوانه محكم خود در ميان مهره‌هاي جاسنگين حزب، اهميت تعداد آراي بيشتر جلب شده اوباما را كم‌رنگ كند با پاتك ستاد انتخاباتي اوباما مواجه شده است.

دو ضربه به موقع

پس از شكست اوباما در پنسلوانيا، كه به دليل تعداد زياد نمايندگان حزبي و نيز فاصله زيادش‌ با انتخابات مقدماتي قبلي توجه زياد رسانه‌اي داشت، اين رييس سابق حزب دموكرات، جو اندرو،‌ بود كه بر زخم اوباما مرهم گذاشت. اهميت حمايت اندرو وقتي بيشتر مي‌شود كه بدانيم او پيشتر از كلينتون حمايت مي‌كرد و انتخابات مقدماتي وطن جو اندرو ، اينديانا، در راه بود و همچنين رقابت كلينتون و اوبامادر آن ايالت بسيار نزديك بود.

دومين و آخرين ضربه كاري اوباما به مبارزه كلينتون وقتي بود كه در ايالت ميشيگان دوش به دوش رقيب سابق سناتور ادواردز ايستاد تا حمايت رسمي او را از آن خود كند. اين اتفاق درست پس از پيروزي قاطع كلينتون در ويرجينياي غربي، ايالتي كه نامزدان دموكرات در انتخابات نوامبر به شدت به آن محتاح‌اند. كار را براي كلينتون بسيار دشوار كرد. جان ادواردز پيشتر به دفعات اعلام كرده بود قصد حمايت از رقباي سابق خود را ندارد.

با توجه به اين‌كه از زماني كه قوانين انتخابات مقدماتي حزب در اوخر دهه هشتاد نوشته شده تا كنون مبارزه انتخاباتي نامزدها به اينجا كشيده نشده است، نامزده ها، راي دهندگان و ابر نمايندگان براي اولين بار چنين تجربه‌اي را از سر مي‌گذرانند و اين اهميت كار هوشمندانه ستادهاي انتخاباتي را براي سلب قدرت مانور رقيب به شدت افزايش مي‌دهد.

برگرفته از گزارش Jeanne Cummings از سايت politico.، با تخليص و تغيير، عكس از AP.


No comments: