Wednesday, May 21, 2008

كنتاكي براي كلينتون، اورگان براي اوباما

در حالي كه هيلاري كلينتون كه در ايالت كنتاكي در شرق آمريكا پيروزي ويرجينياي غربي را تكرار كرد و با كسب 65 درصد آرا و يك اختلاف 35 درصدي رقيب رنگين پوست خود را پشت سر گذاشت. باراك اوباما با اختلاف 16 درصد و با نتيجه 58 به 42، ايالت اورگان در سواحل غربي آمريكا را از رقيب زن خود برد. جالب آن كه اكثريت راي‌دهندگان در هر دو ايالت را سفيد پوستان تشكيل مي‌دادند.

اوباما چگونه اورگان را برد؟
اورگان كه اكثريت آن را سفيدپوستان تشكيل مي‌دهند براي سناتور اوباما از اهميت ويژه اي برخوردار بود. اين پيروزي بيش از همه مديون مردان و راي‌دهندگان جوان بود. اما شايد سرنوشت‌ساز ترين گروه راي دهنده كارگران ،از مهمترين حمايت‌كننندگان هيلاري كلينتون در ساير ايالات، بودند كه در اين ايالت به نفع اوباما وارد ميدان شدند. راي دهندگان زن تقريبا به صورت مساوي ميان دو نامزد تقسيم شد درحالي كه به ازاي هر مردي كه به هيلاري كلينتون راي داد ، دو مرد نام باراك اوباما را وارد كامپوترهاي راي‌گيري كردند. جالب آن كه كلينتون تنها در ميان آناني كه كمتر از 30 هزار و بيش‌تر از 65 هزار دلار در سال درآمد داشتند راي اكثريت را كسب كرد به عبارت ديگر نامزد محبوب طبقه متوسط اورگان سناتور اوباما بود.

كلينتون چگونه كنتاكي را برد؟
درايالت كنتاكي كلينتون دو سوم آراي زنان و تقريبا همين ميزان از آراي مردان را به خود اختصاص داد. اما برگ برنده هيلاري راي 7 تن از هر 10 سفيد پوست اهل كنتاكي بود كه 90 درصد راي دهندگان را تشكيل مي‌دادند. كلينتون در ميان تمامي رده‌هاي سني ، مالي و تحصيلاتي اكثريت را از آن خود كرد اما در ميان كمتر تحصيل‌كرده ها و كم درآمد ها اختلاف‌اش با رقيب اش بيشتر بود.

برگرفته از گزارش آسوشيتد‌ پرس به قلم كالوين وودوارد.

No comments: