Friday, May 30, 2008

راز رقابت طاقت فرساي دموكرات‌ها

رقابت نامزدهاي حزب دموكرات ، باراك اوباما و هيلاري كلينتون، چندان طولاني شده است كه كمتر كارشناسي در مورد آن سكوت كرده است اما در پاسخ به اين پرسش كه چرا رقابت امسال تا اين اندازه طولاني شده بايد گفت. در توضيح اين پديده دو دليل عمده را مي‌توان برشمرد، يكي از اين دلايل منحصر به انتخابات امسال است و ديگري حالت عمومي‌تري دارد كه متاثر از قوانين حزبي و نيز ايدئولوژي عدالت‌گرايانه حزب دموكرات است.

دليل اول آن است كه سناتور نيويورك، هيلاري كلينتون، و سناتور الينوي، باراك اوباما، هر دو از مهره‌هاي تاثيرگذار، پرانگيزه و تواناي حزب دموكرات هستند و به اين سادگي‌ها شكست را نمي‌پذيرند و يا به عبارت بهتر از زور سياسي همسنگي برخوردارند و شكست يكي توسط ديگري با اختلاف زياد در شرايط عادي نشدني‌ است.

دليل دوم كه در واقع دليل حزبي است و ريشه در ايدئولوژي اين حزب دارد، آن است كه نحوه تقسيم نمايندگان هر ايالت به شيوه‌اي است كه به اين جريان دامن مي‌زند، بنابر قوانين داخلي حزب دموكرات هر نامزد بنا بر ميزان راي كه در آن ايالت آورده در كنواسيون حزب نماينده به دست مي‌آورد در حالي كه در حزب جمهوري‌خواه نامزد برنده همه نمايندگان ايالتي را ازآن خود مي‌كند، بنابراين اختلاف‌ها بسيار نزديك ‌باقي مي‌ماند. براي اطلاعات بيشتر در اين مورد انتخابات مقدماتي در آمريكا را ببينيد.

كارتون از سايت http://current.com

سوالات خود در رابطه با انتخابات آمريكا را به آدرس alitehrani@journalist.com بفرستيد.

No comments: