Thursday, May 22, 2008

اوباما بالاتر از هميشه

سناتور 46 ساله ايالت الينوي، باراك اوباما، بيش از پيش به كسب نمايندگي حزب دموكرات در انتخابات نوامبر نزديك شده است. جدال‌هاي لفظي او با سناتور مك‌كين، مهمترين آن درحوزه سياست خارجي بر سر نحوه مذاكره با ايران، و نيز نحوه تمركز او بر موضوعات انتخاباتي همه نشان از آن دارد كه اين سناتور سيه‌چهره بازي را برده مي‌داند و در ستاد انتخاباتي‌اش مارچ انتخابات نوامبر به مي‌نوازد.

هر چند هيلاري كلينتون هنوز راه را روشن و خود را كانديداي بهتري براي حزب در انتخابات نوامبر مي‌پردارد ، كارشناسان مستقل نيز از شانس اندك او در برابر رقيب‌اش مي‌گويند. اوباما پيش از اعلام حمايت يكي ديگر از ابر نمايندگان تنها 65 نماينده در كنوانسيون حزب دموكرات نياز داشت تا با در اختيار داشتن 2026 نماينده ، موفق به كسب نامزدي اين حزب در انتخابات نوامبر شود. اما اميد هيلاري تنها به در نظر گرفتن آراي دو ايالت فلوريدا و ميشيگان و نيز جلب حمايت ابرنمايندگان حزب است.

و اما آن دو ايالت

مهره‌هاي وزين و قانون‌گذاران حزب دموكرات اواخر اين ماه گرد هم مي‌آيند تا تصميم بگيرند كه بالاخره نمايندگان دو ايالت فلوريدا و ميشيگان به كنوانسيون حزب راه يابند يا خير. اين دو ايالت به سبب برگزاري انتخابات‌شان پيش از موعد مقرر، 5 فوريه، تنبيه شدند و نمايندگان‌شان از كنوانسيون حزب حذف شدند و به همين دليل اوباما نام خود را از صنوق حذف كرد و كلينتون در اين دو ايالت به پيروزي رسيد. رييس حزب دموكرات، هوارد دين، ‌پيشتر گفته بود ما نمي‌توانيم قوانين بازي را به يكباره و در حين بازي تغيير دهيم.

آمار جالب

جالب آن‌كه حتي حمايت‌كنندگان كلينتون هم اوباما را نامزد حزب مي دانند. چرا كه وقتي از راي‌دهندگان ايالت‌هاي كنتاكي ، ايالتي كه در آن كلينتون پيروز انتخاب مقدماتي است، و اورگان پرسيدند نامزد حزب دموكرات كيست؟ 54 درصد از راي‌دهندگان كنتاكي و 78 درصد از راي‌دهندگان اورگان باراك اوباما را نامزد حزب دانستند.

برگرفته از گزارش هاي AP و VOA

No comments: