Friday, September 19, 2008

بحران اقتصادي، آزموني براي نامزدها

بحران‌هاي مالي چند هفته‌ اخير در ايالات متحده به مصافي براي نبرد نامزدهاي دو حزب براي جلب نظر راي‌دهندگان بدل شده است و به عقيده بسياري از كارشناسان واكنش‌ آنها به اين رخدادها مي‌تواند بسياري از سوگيري‌ها و عملكردهاي آنان را براي راي‌دهندگان آمريكايي روشن كند.

" مردم سردرگم‌اند، ترسيده‌اند و عصباني‌اند و هيچ كدام از اين دو نفر – مك‌كين و اوباما- امنيت، تجربه و بلوغ مورد نياز در چنين بحران‌هايي را كه پاسخ‌گوي نياز مردم باشد را به نمايش نمي‌گذارد." اين نظر جو گيلورد – از مشاوران جمهوري‌خواهان است." اگر آنها از فضاي انتخاباتي خارج شوند و مانند يك رييس‌جمهور عمل كنند، مردم احساس راحتي بيشتري مي‌كنند."

در چنين مواقعي كه دنياي واقعي واكنش‌هايي غير منتظره را به برنامه‌انخاباتي به دقت كنترل شده نامزدها وارد مي‌كند، مواضع و سلايق نامزدها به نيكي آشكار مي‌شود.

در تجاوز ماه گذشته روسيه به گرجستان مك‌كين در اعلام موضع پيش‌دستي كرد و تجربه خود در سياست خارجي را به رخ كشيد اما به نظر مي‌رسد در بحران‌هاي اخير مالي كه گريبان‌ اقتصاد ايالات متحده را گرفته است اين اوباما بوده است كه بهره بيشتري برده است.

اين روزهاي سخت

در روزهايي كه تا چهارم نوامبر در پيش است هر واقعه داخلي و يا بين‌المللي مي‌تواند تاثير شگفت‌آوري در نتيجه انتخابات داشته باشد، اما در مورد اين‌كه اين كه هر اتفاق چقد قدر موثر است نمي‌توان اظهار نظر قطعي كرد.

هر دو نامزد سعي مي‌كنند با بيانيه‌هاي سنجيده قدرت رهبري خود در بحران‌هايي نظير آنچه گذشت نشان دهند، اوباما در روز جمعه اعلام كرد:" اكنون زمان ترس و دست‌پاچگي نيست، اكنون هنگام پاسخ‌گويي و رهبري است. من مطمئن هستم كه ما مي‌توانيم از پس اين بحران برآييم. اين همان كاري است ما آمريكايي‌ها همواره انجام داده‌ايم." اين در حالي است كه پيش‌تر مك‌كين با متهم كردن اوباما به بهره بردن[انتخاباتي] از نظام فاسد اقتصادي، با لحني فرا حزبي گفته بود" اعضا هر دو حزب آمريكا را در چنين دردسري انداخته‌اند و خروج ازاين وضع همكاري همه ما را مي‌طلبد."

به نظر نمي‌رسد جنجال‌هاي ستاد انتخاباتي دو طرف بر سر مسايل اقتصادي به زودي به پايان برسد، تنها ديروز، جمعه، جان مك‌كين در سخنراني خود با تشريح جزئيات بيشتري از برنامه‌ اقتصادي‌اش گفت:" در برنامه من، يك زوج با دو بچه با درآمد 35 هزار دلاري، 5 هزار دلار براي پرداخت‌هاي بيمه درماني و ديگرهزينه‌هاي درماني 5 هزار دلار مي‌گيرند." او ادامه داد:"‌اين خانواده 1050 دلار ديگر از معافيت كودكان خود استفاده مي‌كنند كه روي هم بيش از 6 هزار دلار مي‌شود." وي در ادامه برنامه خود را براي خانواده‌هاي سخت‌كوش متوسط بهتر از برنامه اوباما ارزيابي كرد.

از آنجايي كه اولين الويت راي‌دهندگان آمريكايي،براساس نظر سنجي‌هاي انجام گرفته،‌اقتصاد است، بخش عمده‌اي از توان ستاد‌هاي انتخاباتي در اردوگاه دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان بر اين امر متمركز شده است.

برگرفته از گزارش ليز سيدوتي از آسوشيتدپرس و مايكل كوپر از نيويورك‌تايمز

طرح از وبلاگ gibsdiscussions


No comments: