Thursday, September 4, 2008

سارا پيلن

سارا لوييز هيس پيلن ، معروف به سارا پيلن Sarah Palin ،يازدهمين فرماندار آلاسكا و نامزد پست معاونت رييس‌جمهوري آمريكا در انتخابات 2008 است. او چهار سال را به عنوان عضو شوراي شهر واليسا گذارند و پس از آن نيز به مدت شش سال از 1996 تا 2002 بر مسند شهرداري اين شهر تكيه زد. پيلن از سال 2006 به دفتر فرمانداري شمالي‌ترين ايالت ايالات متحده قدم گذاشت تا اولين فرماندار زن در اين ايالت نفت‌خيز باشد.

انتخاب سناتور مك‌كين در اعلام او به عنوان همراه انتخاباتي نام او را به عنوان اولين زني كه از حزب جمهوري‌خواه به كسب اين مقام موفق‌ شده بود مطرح كرد.

انتخاب سناتور مك‌كين در اعلام او به عنوان همراه انتخاباتي نام او را به عنوان اولين زني كه از حزب جمهوري‌خواه به كسب اين مقام موفق‌ شده بود مطرح كرد.

زندگي شخصي

سارا در فوريه 1964 در ايالت آيداهو متولد شد، وقتي نوزاد بود خانواده‌اش به آلاسكا مهاجرت كردند. پدر و مادر سارا هر دو در مدرسه كار مي‌كردند. سارا پيلن زندگي فعالي را گذراند و همواره به عنوان عضو تاثير‌گذار تيم‌هاي ورزشي دبيرستان مطرح بود. وي در سال 1982 به دانشگاه راه يافت و در سال 1987 در رشته ارتباطات- روزنامه‌نگاري از دانشگاه آيداهو فارغ‌التحصيل شد. در رشته علوم سياسي نيز ،به عنوان رشته دوم، موفق به دريافت مدرك شد.

در سال 1988 وقتي 24 ساله بود با دوست‌پسر دوران دبيرستان‌اش تاد پيلن ازدواج كرد كه پنج فرزند، دو پسر و سه دختر، حاصل اين ازدواج است. سارا خود را با عنوان " هاكي مام" توصيف مي‌كند.

سياستمدار جوان

1992 سال آغاز حرفه سياسي سارا پيلن بود. او با شعار "‌ شهري امن‌تر و پيشرفته‌تر" انتخابات شوراي شهر واليسا را برد . در سال 1996 با شكست رقيب خود جان استين به شهرداري اين شهر برگزيده شد. در اكتبر سال 1669 پيلن مدير مالي و رييس‌پليس شهر را به خاطر آنچه او عدم حمايت آنان خواند وادار به استعفا كرد. پيلن به سبب كارنامه‌ مثبتي كه در تعمير راه‌ها، كاهش ماليات‌ها و كاهش حقوق كارمندان شهرداري داشت براي بار دوم به شهرداري واليسا انتخاب شد.

تلاش پيلن براي معاونت فرمانداري ايالت آلاسكا در سال 2002 با شكست مواجه شد اما در سال 2006 او بار ديگر وارد ميدان رقابت شد. اين بار براي فرمانداري ايالت و با شعار حاكميت عاري از فساد. پيلن امنيت عمومي، آموزش و حمل و نقل را به عنوان اولويت‌هاي دولت‌اش معرفي كرد و با اختلاف هشت درصد رقيب دموكرات خود را شكست داد تا جوان‌ترين و در عين حال اولين فرماندار زن در برزگترين ايالت آمريكا، به لحاظ وسعت، باشد.

انديشه‌هاي اجتماعي-‌سياسي سارا

او از مدافعان انديشه‌هاي محافظه‌كارانه در حزب جمهوري‌خواه و از جمهوري‌خواهان دو آتشه محسوب مي‌شود. از منتقدان جدي سقط جنين و ازدواج همجنس‌بازان است و از مجازات اعدام حمايت مي‌كند. از طرفداران آزادي اسلحه به شمار مي‌آيد و در زمينه اقتصادي نيز طرفدار اكتشاف و بهره‌برداري از منابع جديد نفت و گاز در آلاسكا ست.

سارا پيلن روش جمهوري‌خواهان را " برنامه درست آمريكا" مي‌داند و در مورد جمهوري‌خواه بودنش مي‌گويد"‌ آزادي‌هاي شخصي و استقلال بسيار براي من مهم است و به همين دليل است كه من يك جمهوري‌خواه هستم." اما در كارنامه سياسي او مواردي به چشم مي‌خورد كه آراي او از هسته جمهوري‌خواهان فاصله گرفته است.


برگرفته از مدخل سارا پيلن در ويكيپديا انگليسي

سايت رسمي فرمانداري آلاسكا

عكس‌ها از سايت رسمي فرمانداري آلاسكا است.

No comments: