Thursday, August 28, 2008

جو بايدن كيست

سناتور جوزف روبينت بايدن Joseph Robinette "Joe" Biden رييس كميته روابط خارجي سنا از چهره‌هاي شاخص حزب دموكرات درحوزه سياست‌خارجي است. او از سياستمداران كهنه‌كار واشنگتن محسوب مي‌شود كه سال پاياني ششمين دوره خدمت خود در سنا را مي‌گذارند و بيش از 35 سال از عمر خود را در يكي از مهمترين اركان تصميم‌گيري در ايالات متحده گذارانده است، و اين در عرصه دموكراسي ايالات‌متحده بختي است كه نصيب هر سياستمداري نمي‌شود.

زندگي شخصي

بايدن در نوامبر 1942 در اسكرتون پنسيلوانيا در خانواده‌اي كاتوليك به دنيا آمد . خانواده بايدن وقتي او ده ساله بود به ايالت دلاوورDelaware مهاجرت كردند . بايدن در سال 1968 تحصيلات دانشگاهي را در دانشگاه سيراكس نيويورك به پايان برد .

او در سال 1966 با نيلا هانتر ازدواج كرد و از اين ازدواج صاحب سه فرزند شد، اما پايان شوم اين ازدواج مرگ همسر و دختر نوزاد او در يك حادثه رانندگي بود. اين حادثه كه پس از مدت كوتاهي از پيروزي او در سنا اتفاق افتاد تاثير زيادي در زندگي اين سياستمدار جوان گذاشت.

جو در سال 1977 براي بار دوم ازدواج كرد اين بار با تريسي جاكوبس، جو از اين ازدواج‌اش يك دختر دارد و هگمي عضو كليساي رومن كاتوليك هستند.جو بايدن در حال حاضر سه فرزند و پنج نوه دارد .

سياست در سنا

جو بايدن در سال 1972 در يك موقعيت استثنايي انتخابات سنا در ايالت دلاوور را برد و در سن سي سالگي به دفتر خود در كپتال هيل رفت تا پنجمين جواني باشد كه به سنا راه يافته است. بايدن از آن پس همواره بر كرسي ايالت دلاوور تكيه زد چرا كه در تمامي انتخابات‌هاي 1978، 1984،1990، 1996 و 2002 تقريبا 60 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

بايدن در كميته قضايي سنا نيز چهره‌‌اي تاثير گذار بود و در خلال سال‌هاي 1987 تا 1995 به عنوان رييس اين كميته فعاليت كرد.

بايدن در سال‌هاي 2001 تا 2003 به عنوان رييس كميته روابط خارجي سنا خدمت كرد و پس از در اختيار گرفتن كنگره توسط دموكرات‌ها در سال 2006 بايدن دوباره به سمت خود بازگشت و تا امروز در پست باقي مانده است.

در آرزوي كاخ سفيد

بايدن كه تجربه كم‌نظيري را در سنا به دست آورده است اقبال خود براي سكونت در كاخ سفيد را نيز آزموده است در سال‌هاي 1988 و 2008 او براي نامزدي حزب دموكرات اقدام كرد اما هر دو بار با شكست مواجه شد.

سناتور بايدن همواره به عنوان چهره‌اي شناخته شده در عرصه سياست خارجي حزب دموكرات فعاليت كرده است و بارها به عنوان معاون رييس‌جمهوري و يا وزير امور خارجه در كابينه دموكرات‌ها مطرح شده است.

مشهور است كه او با رد تقاضاي جان كري براي معاونت در سال 2004 ، سناتور مك‌كين جمهوري‌خواه را پيشنهاد كرده بود اما جان كري با انتخاب جان ادوارز نتيجه انتخابات را به رقيب خود پرزيدنت بوش واگذار كرد.

سناتور باراك اوباما، نامزد حزب دموكرات در انتخابات 2008، با معرفي جو بايدن به عنوان معاون خود در 22 آگوست 2008 شانس ساكن كاخ‌سفيد شدن را در صورت پيروزي در انتخابات نوامبر به اين سيستمدار كهنه‌كار داده است.

برگرفته از مدخل Joe Biden در ويكي‌پيديا

عكس اول از سايت بي‌بي‌سي ، عكس دوم از سايت رسمي نامزد دموكرات


1 comment:

Saleh Sahabeh Tabrizi said...

Salaam
You do know that I'm looking forward to having your comments on McCain's VP. Dude, that was kind of a bold move! You never know.!.
Cheers