Wednesday, June 4, 2008

نامزدها و توصيف رسانه‌ ها

اگر ستادهاي انتخاباتي نامزدها نقش مهمي در نحوه جلب نظر رسانه‌ها به يك نامزد داشته باشند، در دور مقدماتي انتخابات رياست جمهوري سال 2008 ستاد انتخاباتي دموكرات‌ها به مراتب بهتر از ستاد جان مك‌كين، نامزد حزب جمهوري‌خواه، عمل كرده است.

نزديك به هفتاد درصد از توصيفاتي كه از دو كانديداي حزب دموكرات، هيلاري كلينتون و باراك اوباما، در رسانه‌ها منعكس شده توصيفات مثبتي بوده است در حالي كه اين رقم براي جان مك‌كين حتي به 50 درصد هم نمي‌رسد. اين تحيقيق كه توسط مركز تحقيقات تعالي روزنامه‌نگاري و بخشي از دانشگاه هاروارد انجام شده نحوه معرفي نامزدها در رسانه‌ها از اول ژانويه تا 9 مارس را بررسي مي‌كند.

نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد 69 درصد از توصيفات مربوط به باراك اوباما به نوعي مثبت بوده است و اين توصيفات عمدتا شامل اين بود كه او نماينده اميد و تغيير در نظام سياسي است و نيز اين‌كه او ارتباط‌گري قوي و رهبري با كاريزماي بالا است، پر اهميت‌ترين موضوع منفي كه بر گزارش‌هاي مربوط به او سايه افكنده بود ادعاي كم‌تجربگي او بود.

هيلاري كليتون نيز درحالي 67 درصد توصيفات در باره خود را مثبت ديد كه بخش عمده‌اي از آن مربوط به آماده بودن وي براي رهبري كشور در ايتداي دوره رياست جمهوري بود، اما مهمترين موضوع منفي درباره كلينتون اين بود كه او نماينده سياست‌هاي پيشين است.

"نه به اندازه كافي محافظه‌كار" مهمترين موضوعي بود كه سناتور مك‌كين با آن نواخته شد كه در بيش از 5 مورد از هر 10 تحيقي در مورد او شد ديده شد. "نه به اندازه كافي محافظه‌كار" اگرچه در انتخابات مقدماتي برگ خوبي نيست اما در انتخابات عمومي در نوامبر مي‌تواند برگ برنده اين سناتور 72 ساله باشد چرا كه قادر خواهد بود تعدادي از آراي مستقل‌ها و دموكرات‌هاي غير دو‌آتشه را به سوي خود متمايل كند.

درصد توصيفات مثبت منعكس‌شده در رسانه‌ها


اصل مطلب را در journalism.org ببينيد.


No comments: