Monday, June 9, 2008

نامزد ها درانديشه ايالت ها

ا
تنها يك نفر پيروز انتخابات نوامبر است و اين همان موضوعي است كه تابستاني پر مشغله و طولاني را براي دو سناتور رقم مي‌زند. سناتوري از شمال و سناتوري از جنوب از دو حزب ريشه‌دار ايالات متحده براي گرفتن مجوز سكونت در كاخ‌سفيد از آمريكايي‌ها در برابر هم صف‌آرايي كرده اند درحالي كه ستاد‌هاي انتخاباتي هر دو در حال يار گيري است.

يازده هفته به كنوانسيون حزب دموكرات و اندكي بيشتر تا كنوانسيون جمهوري‌خواهان وقت باقي‌ است. مك كين با تمركز بر 31 ايالتي كه پرزيدنت بوش در انتخابات 2004 برد آغاز مي‌كند ، ايالاتي كه مي‌تواند پيروزي او را تضمين كند در حالي كه اوباما نه تنها در انديشه ايالت‌هايي است كه ال‌گور و جان كري بردند اما او به يك يا دو ايالت بيشتر نياز دارد تا برنده انتخابات چهارم نوامبر باشد.

عدد جادويي 18 بايد به فرياد اوباما برسد تا اولين نامزد سياه به كاخ سفيد برسد، او به 18 راي الكترال بيشتر از آنچه جان كري در 2004 برد نياز دارد تا خود را در دفتر بيضي شكل رياست جمهوري ببيند، به عنوان مثال اگر اوباما دو ايالت آيوا با 7راي الكترال و ميزوري با 11 راي الكترال را ببرد انتخابات را برده است.

براي فرماندهي كل قوا اوباما نبايد اجازه دهد سرباز كهنه‌كار جنگ ويتنام، مك كين، به آراي ايالاتي چون پنسلوانيا، ميشيگان،مينسوتا، اورگان و نيوهمشاير دست پيدا كند و بايد حداقل يكي، بسته به تعداد راي الكترال آن ايالت، از ايالت‌هاي فلوريدا، نيومكزيكو، نوادا،كلورادو، ويرجينيا و آيوا را نيز از آن خود كند.

يك اتفاق نادر اما جالب
اگر مك‌كين همه ايالاتي را كه پرزيدنت بوش در انتخابات 2004 برد را ببرد اما ايالت‌هاي نيومكزيكو، آيوا و نوادا را به اوباما واگذار كند در اين صورت هر دو نامزد 269 راي الكترال خواهند داشت كه كار را به مجلس نمايندگان نمايندگان مي‌كشاند ، جايي كه هر ايالت يك نماينده دارد و از آنجايي كه تعداد ايالاتي كه اوباما برده بيشتر است به احتمال زياد اوباما برنده انتخابات خواهد بود.

بررسي آراي احتمالي ايالات مختلف امر انتخابات معاون را پر اهميت‌تر مي‌كند و اين واقعيت كه رييس جمهور و معاونش بايد از نظر سياسي و جغرافيايي مكمل يكديگر باشند بار ديگر رخ مي‌نمايد.

برگرفته از گزارش آسوشيتدپرس

عكس از رويترز، تركيبي از عكس‌هاي سناتور مك‌كين - چپ- و سناتور اوباما-راست

No comments: