Friday, June 27, 2008

استراتژي جمهوري‌خواهان براي مقابله با اوباما

جمهوري‌خواهان اين روزها خوشحال‌اند چراكه به نظر مي‌آيد جان مك‌كين و متحدان‌اش سرانجام به برنامه‌اي براي روشن ساختن اختلاف نظر ميان جان مك‌كين و باراك اوباما دست يافته‌اند.

پس از هفته‌ها انتقاد از جمهوري‌خواهان و به ويژه ستاد انتخاباتي مك‌كين، به نظر مي‌رسد تدوين برنامه مبارزاتي مك‌كين به مراحل پاياني خود نزديك مي‌شود. اين مبارزه‌ انتخاباتي بر محتوايي كاملا شخصي پايه‌ريزي شده است و بنا دارد با ارائه تصوري از دو رقيب اختلاف اين دو را از نظرمواضع آنها در قبال موضوعات مختلف به راي‌دهندگان نشان دهد.

اين استراژي اوباما را سياستمداري جنجالي معرفي مي‌كند كه همواره در حاشيه امن مي‌ايستد و ساده‌ترين راه سياسي را انتخاب مي‌كند و با تصوير كردن مك‌كين به عنوان يك ميهن‌پرست كه منافع كشوراش را به تمايلات خود ترجيح مي‌دهد تفاوت‌هاي دو نامزد را از نظر شخصيتي روشن مي‌كند.

پيام ميهن‌پرستي

به طور حتم متحدان مك‌كين از جمله تيم رامني – رقيب مك‌كين در انتخابات مقدماتي- و كارل روو –نابغه مبارزات انتخاباتي و مدير ستاد انتخاباتي پرزيدنت بوش- به دنبال القاي پيامي هستند.

به احتمال زياد يادآوري رشادت‌هاي مك‌كين در جنگ ويتنام با اشاره به جنبه‌هاي قهرمانانه داستان زندگي‌ او در محور اين برنامه جا دارد تا از بيان صرف زندگي‌نامه او حذر شود. اين پيام به نحوي طراحي‌ مي‌شود كه ضمن مورد تاكيد قرار دادن سابقه منحصر به فرد مك‌كين در دفاع از آمريكا به سوال از سوابق اوباما اشاره نشود.

سوابق سياسي مك‌كين و مبارزات اتنخاباتي او در دور مقدماتي نشان مي‌دهد او كمتر از نقاط افتخارآميز زندگي‌نامه‌اش به ويژه سال‌هاي زندان در ويتنام استفاده سياسي مي كند. اما به تازگي با لحن متفاوتي سخن مي‌گويد:" زماني كه امكان ترك زندان در ويتنام را به من داده شد، من كشورم را در نظر گرفتم،" وي در جمع راي‌دهندگان دموكرات و مستقل جنوب فلوريدا اضافه كرد:" از آن زمان به بعد همواره اين كار را كرده‌ام."

باز هم آقاي معمار

در اقدامي نزديك به آنچه اعضا رسمي ستاد انتخاباتي مك‌كين انجام داده اند، كارل روو در مقاله‌اي در وال استريت ژورنال نوشت: " در رقابت بر سر آنكه چه كسي اصول اخلاقي را به منفعت و خواسته‌هاي شخصي ارجحيت مي‌دهد، جان مك‌كين،‌ يك قهرمان جنگي و يك اسير جنگي سابق به سادگي بر ديگران پيروز مي‌شود."

كارل روو ، استراتژيست باذكاوت جمهوري‌خواهان در انتخابات مقدماتي سال 2000 تبليغات وسيعي را عليه سناتور مك‌كين ترتيب داد تا راه پيروزي پرزيدنت بوش در انتخابات مقدماتي جمهوري‌خواهان را هموار كند، او به نماد به قدرت رساندن نئو محافظه‌كاران در آمريكا بدل شده است. پرزيدنت بوش كارل روو را معمار مبارزه انتخاباتي سال 2004 راخوانده است.

برگرفته از گزارش جاناتان مارتين ، پولتيكو

No comments: