Monday, June 9, 2008

تصميم سرنوشت ساز انتخاب معاون

هر يك از دو نامزد انتخابات رياست جمهوري برنامه فشرده‌اي را آغاز كرده‌اند تا راي دهندگان آمريكايي را قانع كنند رهبر بهتري براي كشور هستند. آنها به نيكي مي‌دانند كوچك‌ترين اشتباه در برنامه‌ريزي مبارزه انتخاباتي‌شان مي‌تواند به قيمت از دست دادن كاخ سفيد تمام شود.

باراك اوباما به دنبال کسب حمايت رسمی رقيب دموکرات‌اش، هيلاری کلينتون، ديروز (دوشنبه) در آغاز يک تور دو هفته ای مختص مسائل اقتصادی، که مهمترين دغدغه رای دهندگان است، به کارولاينای شمالی می رود. کارولاينای شمالی به‌طور سنتی ايالتی جمهوري‌خواه است، اما اوباما بر مبنای پيروزی بزرگی که با تکيه بر آرای آمريکاييان آفريقايی تبار در انتخابات مقدماتی در آنجا به‌ دست آورد اميدوار است بتواند در انتخابات نوامبر نيز از آن ايالت پيروز بيرون آيد.

سناتور مک کين اين هفته را با برگزاری نشست هايی در پايتخت آمريکا و ويرجينيا، ديگر ايالت محل نبرد دو رقيب، آغاز می کند.

به دنبال يار

کارشناسان معقتدند، با توجه به نزديک بودن رقابت ها در انتخابات نوامبر، مک کين و اوباما معاون‌هايی برای خود برخواهند گزيد که بتوانند در پيروزي يکی از ايالت های سرنوشت ساز ياري گر آنها باشد. ويرجينيا ايالتی بطور سنتی جمهوري خواه و مينه سوتا ايالتی دموکرات است، اما ويرجينيا از فرمانداری دموکرات برخوردار است و مينه سوتا فرمانداری جمهوري خواه دارد.

برخي حدس می زنند تيم پاولنتی، فرماندار جمهوري خواه مينه سوتا، يکی از گزينه های سناتور مک‌کين برای معاونت رياست جمهوری باشد. تيم پاولنتی ديروز در گفتگويی با فاکس نيوز احتمال پذيرش اين پيشنهاد را باز گذاشت. فرماندار ايالت سرنوشت ساز فلوريدا و جانشين جب بوش نيز از ديگر گزينه‌هاي مطرح مك‌كين است.

از سوی ديگر، از تيموتی کين، فرماندار دموکرات ويرجينيا، به عنوان يکی از نخستين گزينه های مورد نظر سناتور باراک اوباما برای معاونت اش نام برده می شود. تيم کين ديروز گفت برای هر کسی رد چنين پيشنهادی دشوار است. سناتور جيم وب سناتور دموکرات ايالت ويرجينيا نيز که پيشتر يک جمهوري‌خواه بوده است و در دولت پرزيدنت ريگان عهده‌دار نيروی دريايی بوده است از ديگر گزينه های مطرح است هر چند سناتور وب در گفتگويی با شبکه سی بی اس گفت واقعا در پی چنين پستی نيست . سناتور وب مي‌تواند به جلب راي جمهوري‌خواهان معتدل به سوي اوباما كمك كند.

برگرفته از گزارش VOA با اندكي تخليص و تغيير

No comments: