Thursday, June 26, 2008

ترديد مسيحيان معتقد در حمايت از مك‌كين

اگر مسيحيان محافظه كار ترحيج بدهند سه شنبه اول نوامبر را در خانه بگذارانند، نامزد جمهوري‌خواه سناتور مك‌كين به احتمال زياد بقيه عمر خود را نيز در سنا سپري خواهد كرد.

انتخاب مجدد پرزيدنت بوش در سال 2004 بيش از همه مرهون تلاش هاي ميداني و خانه به خانه مسحيان محافظه‌كار در ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز و نزديك همانند اوهايو بود و باتوجه به وضعيت فعلي ستاد انتخاباتي سناتور مك‌‌كين كه نسبت به ستاد انتخاباتي بوش كمتر سازمان‌يافته ارزيابي مي‌شود، كارشناسان معتقد اند عدم حمايت مسيحيان محافظه‌كار از سناتور مك‌كين مي‌تواند به قيمت حضور اولين رييس‌جمهور سياه در كاخ سفيد تمام شود.

" من مطمئن نيستم كه ستاد انتخاباتي مك‌كين بداند بدون حمايت مسحيان انجيلي او پيروز انتخابات نيست،" اين را ديويد دومك استاد ارتباطات در دانشگاه واشنگتن كه در مورد رابطه مذهب و سياست تحقيق مي‌كند مي‌گويد.

مك‌كين نه چندان محافظه‌كار

مواضع نه چندان سرسختانه مك‌كين در قبال حقوق همجنس‌بازان و نيز سقط جنين از مهم‌ترين عواملي است كه حمايت مسحيان انجيلي را از او دريغ مي‌كند. كريس لانگ ، رييس ائتلاف مسحيان اوهايو معتقد است: انتخاب معاون رييس جمهور نقش مهمي در تغيير وضعيت دارد، انتخاب يك معاون محافظه‌كار مي‌تواند پيام مثبتي براي مسيحيان معتقد بفرستد اين در حالي است كه كن بلك‌ ول ، هماهنگ‌كننده ستاد انتخاتي بوش 2004 در اوهايو، ضمن تقدير صداقت مك‌كين معتقد است مواضع صريح او كمكي به جلب حمايت مسحيان انجيلي نمي‌كند.

يكي از شخصيت‌هاي با نفوذ مسحيان محافظه‌كار، جيمز دوبسون، نيز اين هفته در مصاحبه‌اي راديويي ضمن انتقاد از اوباما اعتقادات مذهبي او را "مشكل‌دار" خواند ، اما او مك‌كين را نيز به باد انتقاد گرفت و عملكرد او را به سبب عدم حمايت شديد از ممنوعيت ازدواج هم‌جنس‌بازان در ايالت آريزونا، ايالتي كه مك‌كين يكي از دو سناتور آن است، به شدت مورد انتقاد قرار داد. او در ادامه مصاحبه تاكيد كرد:" در انتخابات امسال ما با سرخوردگي بسياري در هر دو حزب روبرو هستيم."

راي آخر

اگرچه مشاوران ستاد انتخاباتي مك‌كين معتقداند او انتخاب مسيحيان معتقد است و ميان او و اوباما اين مك‌كين است كه راي مسيحيان معتقد را از آن خود مي‌كند، تحقيقات ديويد دومك نشان مي‌دهد:"بسياري از مسيحيان انجيلي ترجيح مي‌دهند ببازند تا به كسي راي دهند كه به او اعتماد ندارند." او اضافه‌ مي‌كند:" شكست جمهوري‌خواهان به ويژه شكست مك كين، به جنبش‌ آنان بيشتر كمك مي‌كند."

راي مسيحيان محافظه‌كار به ويژه در ايالت‌هايي نظير اوهايو نقش سرنوشت‌سازي در انتخابات پاييز دارد .در حالي كه جمهوري‌خواهان به شدت به آراي آنان نيازمندند، عدم حضور آنان در پاي صنوق‌هاي راي و يا جذب 20 تا 30 درصد آراي آنان براي دموكرات‌ها به منظره كسب مدال طلا در اين جدال انتخاباتي است.

برگرفته از گزارش فليپ اليوت از آسوشيتدپرس.

No comments: