Thursday, June 5, 2008

اظهارات جنجال برانگيز باراك اوباما

در اولين روز پس از قطعي شدن نامزدي وي در حزب دموكرات ، باراك اوباما در حالي كه در AIPAC لابي آمريكايي- اسرائيلي و از قدرتمندترين لابي‌هاي واشگتن سخنراني‌ مي‌‌كرد گفت: خطر ايران بزرگ و جدي است و هدف من اين است كه اين تهديد را حذف كنم. اين در حالي است كه او پيشتر خواستار اتخاذ مواضع نرمتري در برابر ايران شده بود .

وي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تاكيد بر اين نكته كه امنيت اسرائيل قابل مذاكره نيست، بيت المقدس را پايتخت هميشگي اسرائيل دانست. اين گفته وي واكنش تند شخصيت‌هاي فلسطيني از جمله محمود عباس را برانگيخت، عباس ضمن محكوم كردن اظهارات اوباما گفت " بيت‌المقدس يكي از پرونده‌هاي تحت مذاكره است و جهان به خوبي مي‌داند ما هيچ دولتي را بدون بيت‌المقدس (شرقي) به عنوان پايتخت نمي‌پذيريم."

چرا؟
اظهارات جنجال‌برانگيز سناتور دموكرات، باراك اوباما، از چند منظر قابل تفسير است. نخست آنكه او با آغاز مبارزه انتخابي براي انتخابات نوامبر سعي مي‌كند خلا برنامه‌هايي عملي در حوزه سياست خارجي در برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش را پر كند و مواضعي واقع‌گرايانه‌تر اتخاذ كند و تا اندازه‌اي از لفاظي هاي شعارگونه پيشين فاصله بگيرد و دوم آنكه علي‌رغم ژستها و ادعا‌هاي ضد لابي، او به ارزش لابي‌هاي واشگتن واقف است و براي جلب نظر آنها از تلاشي فرو گذار نمي‌كند. اين تغيير سريع و چرخش يك‌باره مي‌تواند زمينه انتقاد جمهوري‌خواه از او را فراهم كند.

برگرفته از گزارش AFP

No comments: