Friday, June 20, 2008

تيم رسانه‌اي انتخابات بدون‌ تيم راسرت

تيم راسرت Tim Russert، ژوناليستي كه بيش از 16 سال اجراي برنامه موفق "Meet the Press" در شبكه NBC را بر عهده داشت، روزي چشم از جهان فرو بست كه بيش از 40 روز از تولد 58 سالگي‌اش نمي‌گذشت. راسرت چندين انتخابات رياست‌جمهوري در آمريكا را پوشش داد و انتخابات 2008 را نيز در برنامه NBC Nightly News يا خبر شبانه ان.بي.سي پوشش مي‌داد كه حمله قلبي مجالش نداد . تيم راسرت به روايت مجله تايم در سال 2008 يكي از 100 مرد تاثيرگذار دنيا است.

زندگي او در يگ نگاه

تيم در بوفالوي نيويورك به دنيا آمد. او فرزند دوم خانواده‌اي كاتوليكي بود كه مادرش خانه‌دار و پدرش رفتگر بود. در دانشگاه‌ جان كرول و دانشگاه ايالتي كلولند درس خواند. در سال 1984 به ان.بي.سي پيوست، در سال 1985 با رهبر كاتوليك‌هاي جهان ، ژان پل دوم، مصاحبه كرد و در سال 1988 به معاونت ارشد بخش خبر در ان.بي.سي انتخاب شد. او در طول حرفه اش چندين جايزه معتبر روزنامه نگاري دريافت كرد كه مي‌توان به جايزه ادوارد مورو و امريكن ليجن اشاره كرد وي همچنين برنده امي اوارد سال 2005 به خاطر پوشش مراسم درگذشت رييس جمهور سابق ، رونالد ريگان، شد.

روزنامه‌نگاري از جنس مصاحبه

در رقابت با ديگر برنامه‌هاي محبوب يك‌شنبه‌ها برنامه راسرت آن‌قدر محبوب بود كه هر هفته بيش از چهار ميليون آمريكايي را پاي تلويزيون ب‌كشاند و همواره به عنوان يكي از مهمترين منابع اخبار سياسي در نظر گرفته شود.

برنامه پربيننده" Meet the Press" يكشنبه‌ها پس از آمدن ميت راسرت در سال1991 به”Meet the Press with Tim Russert” تغيير كرد و در سال 1992 به پيشنهاد او برنامه در غالب يك برنامه يك ساعته به روي آنتن رفت.

اين برنامه با تمركز بر مصاحبه‌هاي چالشي و پرعمق با مهمانان برجسته به رقابت با برنامه‌هاي مطرح و محبوبي چون Late Edition با اجراي ولف بليتزر درشبكه CNN، Face the Nation با اجراي بابي شيفردر شبكه CBS،‌ This Week با اجراي جرج استفانوپلوس در شبكه ABC و Fox News Sunday با اجراي كريس والاس در شبكه FOX برخاست و ظرف 5 سال گذشته همه آنها را از نظر تعداد مخاطب شكست داد.

تيم راسرت همواره به سبب آماده كردن خود براي مصاحبه‌هايش تحسين شده است و اين همان نكته‌اي است كه زندگي حرفه‌اي او را براي روزنامه‌نگاران ايراني بسيار درس‌آموز مي‌كند. براي من به عنوان يك دانشجوي روزنامه نگاري كه مطالعه اندكي بر سبك‌ها و روش‌هاي مصاحبه مي‌كند راسرت همواره نماد مطالعه قبل از مصاحبه است.

يكي از مهمترين روش‌هايي كه مي‌توان به نام راسرت ثبت كرد اين است كه او به دنبال نقل‌قول‌هاي قديمي مهمان‌هاي سرشناس‌اش به ويژه آنهايي كه در تناقض با مواضع اخير آنها بود مي‌رفت و روي آنتن پس از پخش ويدئو اين گفتار يا سخنراني از آنها مي‌خواست درباره آنها توضيح دهند و موضع خود را براي مخاطب روشن كنند و اين همان جايي بود سوالات چالش برانگيز تيم راسرت بر پيكر مصاحبه شونده وارد مي‌شد.

شاهكار پيش‌گويي

قانون عمومي "پيش‌بيني نكنيد" براي عموم روزنامه‌نگاران بسيار مفيد است اما اگر تيم راسرت هستيد حتما پيش‌بيني كنيد.

در انتخابات 2000 با محاسبه آراي الكترال روي آنتن رو به دوربين كرد و گفت انتخابات امسال به يك ايالت بستگي دارد:‌ " فلوريدا، فلوريدا، فلوريدا" ، لحظه‌اي كه به عنوان يكي از صد لحظه ناب در تاريخ تلويزيون خوانده شده است، سال 2004 تيم راسرت باز هم صحنه نبرد نهايي را پيش‌بيني‌ كرد، او گفت : "اوهايو، اوهايو، اوهايو"، اين بار هم راسرت راست گفته بود.

راسرت پيش از مرگ صحنه نبرد نهايي در انتخابات 2008 را نيز پيش بيني ‌كرده بود، امسال او به ايالاتي چون نيومكزيكو، آريزونا، نوادا و كلورادو اشاره كرد او معتقد بود:"‌ اگر دموكرات‌ها بتوانند سه ايالت از اين چهار ايالت را ببرند مي‌توانند اوهايو و فلوريدا را ببازند و هنوز برنده انتخابات رياست جمهوري باشند."

ايالت‌هاي قرمز و آبي

عبارت "ايالت‌هاي قرمز و ايالت‌هاي آبي" آن طور كه واشنگتن‌پست مي‌گويد توسط تيم راسرت ساخته شده است. اين عبارت براي اشاره به ايالت‌هايي در انتخابات معمولا دموكرات (آبي) و يا جمهوري‌خواه (قرمز) راي مي‌دهند، استفاده مي‌شود، عبارتي كه امروز به سبب كثرت استفاده ، بخش جداناپذيري از ادبيات روزنامه‌نگاري در آمريكا دانسته مي‌شود.

رسانه‌ها در سوگ راسرت

لري كينگ ديگر چهره مطرح مصاحبه تلويوزني برنامه‌اش را در روز مرگ تيم را به او اختصاص داد و مهماناني چون رقباي او بليتزر و شيفر را دعوت كرد. رييس كاركنان كاخ سفيد در زمان پرزيدنت كلينتون نيز از مهمانان برنامه بود او گفت راسرت در هنگام رسوايي مونيكا كه امكان توضيح از طرف من وجود نداشت بيش از ده بار اين سوال را تكرار كرد :" خانم جواني به نام مونيكا لويسكي در كاخ سفيد چه مي‌كند و چه رابطه‌اي با پرزيدنت دارد؟" من با تيم دوست قديمي بودم اما او اصلا بر من آسان نگرفت او واقعا فشار زيادي بر ما آورد ، پس از دو روز پيغامي از او دريافت كردم " ما هر دو كارمان را به خوبي انجام داديم."

جان مك‌كين 52 بار در برنامه Meet the Press ظاهر شده است- قبل و در زمان راسرت- در باره او مي‌گويد:" تيم راسرت سرآمد حرفه‌اش بود، مردي صادق و شريف. او سخت اما هميشه منصف بود."

تيم راسرت را چه كساني كه در برنامه‌اش به عنوان مهمان حاضر شدند، چه دوستانش و چه رقبايش با دو كلمه توصيف مي‌كنند "سخت‌گير و صادق".


اين پست كه بلندترين پست اين وبلاگ تاكنون نيز هست را به روزنامه‌نگاري تقديم مي‌كنم كه بسيار زود رفت.


No comments: