Thursday, June 12, 2008

احتمال كنارهم قرار گرفتن مك‌ كين و ليبرمن

جان مك‌كين، نامزد جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري، ممكن است بخواهد يك شانس ديگر به جو ليبرمن 66 ساله براي معاونت رياست جمهوري بدهد اما اين بار ليبرمن در هيبت يك جمهوري‌خواه ظاهر مي‌شود.

دو سناتور مواضع مشتركي در حوزه سياست خارجي دارند و هر دو از جنگ عراق حمايت مي‌كنند. هر دو به عنوان كساني شناخته مي‌شوند كه توجه چنداني به تعلقات حزبي نشان نمي دهند. ليبرمن پس از خروج از حزب دموكرات در سال 2006 در حال حاضر به عنوان سناتور مستقل ايالت كنتيكات فعاليت مي‌كند.

سوگيري ستاد انتخاباتي مك‌كين تاكنون بر پايه جلب راي راي‌دهندگان مستقل بوده است چرا كه مشاور ارشد مك‌كين ، مارك سالتر، معتقد است:"‌شما با آراي جمهوري‌خواهان به تنهايي نمي‌توانيد پيروز انتخابات باشيد."

اگرچه انتخابات ليبرمن به معاونت وجه سناتور مك‌كين را به عنوان نامزد فراحزبي به شدت تقويت مي‌كند و حتي بخش عمده‌اي از راي دهندگان دموكرات را به نفع خود به پاي صندوق مي‌كشاند و نيز ‌تعادل جغرافيايي بسيار مناسبي را براي ستاد مك‌كين به ارمغان مي‌آورد، به طور حتم بخش عمده اي از محافظه‌كاران اجتماعي را از سناتور مك‌كين مي‌رنجاند، راي دهندگاني كه در پيروزي هر نامزد جمهوري‌خواه را از 1980 نقش موثري ايفا كرده اند ، همچنين احتمالا حزب را به چالش و دو دستگي بزرگي دچار مي‌كند.

سناتور ليبرمن به عنوان اولين يهودي نامزدمعاونت رياست جمهوري در سال 2000 معاونت ال‌گور نامزد حزب دموكرات را به عهده داشت كه از تيم محافظه كار بوش- چني در انتخابات عمومي نوامبر شكست خورد.

اهميت مسيحيان انجيلي براي مك‌كين

" اگر او يك معاون طرفدار سقط جنين را برگزيند، پايه‌هاي حزب را در هم مي‌شكند." ريچارد لند يك رهبر پابتيست‌ در نشويل ادامه مي‌دهد: " امكان پيروزي مك‌كين بدون حمايت مسحيان انجيلي وجود ندارد."

مسحيان انجيلي كافي است نگاهي به سوابق سناتور ليبرمن بياندازند تا با مواضع او در حمايت از سقط جنين، كنترل اسلحه، اتحاديه‌هاي مدني همجنس‌بازان و نيز تحقيق در مورد سلول‌هاي بنيادي مواجه شوند، دلايلي كه حريك از آنها براي راي ندادن به او كافي است.

محافظه‌كاران انجيلي كه در پذيرفتن مك‌كين به عنوان نماينده حزب هم با اكراه مواجه بودند او را براي انتخاب معاوني داراي مواضع و سوابقي بي‌نقص در زمينه‌هاي اجتماعي تحت فشار شديدي قرار داده اند، انتخاب ليبرمن به عنوان معاون مي‌تواند تير خلاص را به اين دسته از راي دهندگان محافظه‌مار شليك كند. بيشتر اين افراد در انتخابات مقدماتي نيز به مايك هاكبي كه مواضع محافظه‌كارانه‌تري نسبت به مك‌كين داشت راي دادند.

برگرفته از گزارش بلومبرگ

عكس از AP دنيس كوك. جان مك‌كين –چپ- جو ليبرمن –راست-

No comments: